Aapjes!

21 oktober 2016 - Yudanaka, Japan

Aapjes! 21 okt

Weer: bewolkt en 14°
eten:  uitgebreid japans ontbijt, noedelsoep, uitgebreid japans avondeten.

Yudanka is gelegen in de Bergen, de Snow Monkeys zitten wat hogerop, dus hop onze wandelschoenen aan en de berg op.

Aangekomen bij het Snow Monkey domein vragen we ons af of we veel aapjes gaan zien, of gaan we een verrekijker nodig hebben. (inside joke voor mama en mijn zussen: zoals the beavers! In Frankrijk.)

We betalen onze inkom van 500 yen, we zijn het park nog niet volledig binnen of we zien al apen zitten.
Nog niet in de rivier of warmwaterbron, maar zitten elkaar gezellig te ontluizen. En we kunnen heel dichtbij komen! Nils en ik blijven wel op een veilige afstand. Het blijven wilde dieren.
Hoewel er eentje tegen mijn been loopt om op de trap te kunnen zitten.

We leren van een informatiebord dat een troep voornamelijk uit wijfjes bestaat; zij blijven meestal hun hele leven in dezelfde groep. De mannen trekken rond en komen bij verschillende troepen terecht.
Er zijn geen koppeltjes, de koppels die wel zien zijn moeder en kind, of zussen, tantes, oma’s, …
Als er een kleintje in gevaar is en de moeder is niet in de buurt, dan spelen de mannetjes de vaderfiguur.

De apen gaan na verloop van tijd in hun bad en kan ik uitvoerig foto’s nemen. Vooral de kleintjes zijn schattig. Na een tijdje kan ik Nils overtuigen om met een aap in de buurt op de foto te gaan.

Eens ik tevreden ben over de hoeveelheid foto’s, genieten we even van de apen zelf.
Daarna verlaten we het park en keren weer naar het hotel. Daar eten we weer een giga maaltijd en bezoeken we een onsen die je beloofd een zachte huid te bezorgen.

Volledig opgewarmd kruipen we ons bed in en slapen we als een blok in slaap.