Nikko 19 - 20 oktober

19 oktober 2016 - Nara, Japan

Nikko 19 okt – 20 okt

Stad van het beroemde Heiligdom Toshugu.

weer: 20° en bewolkt
eten: ontbijt hotel – yuba, gebak specialiteit van Nikko – traditioneel japans eten.
activiteiten:

Met de trein naar Nikko!

Daar aangekomen zijn we meteen naar het heiligdom (shrine) gegaan.

Het heiligdom is het enige in Japan dat zo rijk versierd is, heiligdommen zijn normaal eerder sober uitgewerkt. Deze is over de top, zoals de rococo bij ons.
Goud en houtsnijwerken zoals je ze nergens anders ziet. Voor je bij het heiligdom komt, kom je bij de pakhuizen. Hier zie je bijvoorbeeld de 3 apen van horen, zien en zwijgen, maar ook veel andere dieren, zoals olifanten. Dit vonden wij vreemd, hadden ze ooit al olifanten gezien in die tijd?
Google to the rescue: nee dus. Iemand heeft gewoon volgens de beschrijvingen die hij had gekregen een olifant uitgekerfd.

Voor het heiligdom is er ook een soort poort, deze is vol met eenden, vliegende pauwen en nog meer gevogelte.

Dan het ding zelf, hier moeten we de schoenen uitdoen en mogen we op kousenvoeten verder.
Het is mooi. Er werd ook uitleg gegeven in japans, maar dat hebben we overgeslagen.

Dan een beetje verder naar de hal met de ‘Crying dragon’. Maar binnen de hal werd het vertaald naar de ‘Roaring dragon’. Een meneer sloeg met 2 blokken hout op elkaar, dit weergalmde door de hal. Dit weergalmt enkel onder de ogen/mond van de draak.
Best indrukwekkend, maar of het huilt of brult, youtube zegt dat het blaft.
Hier het geluid: https://www.youtube.com/watch?v=v68B7XaL0kQ&spfreload=10

Zeggen jullie het maar. ;)

Hierna zijn we naar onze Ryokan gegaan, dit is een traditioneel japans huis/herberg.
Je slaapt op futons, je draagt een yukata en je krijgt massa’s eten.

We wisten dat onze ryokan tegenover een groot meer was, maar door dikke mist konden we maar 20m ver zien. De volgende ochtend hebben we dan genoten van het m Chuzenji-meer de Kogan-watervallen bezocht. We vertekken met de trein naar onze volgende bestemming.
We komen pas om 16u toe in Yudanaka, hier slapen we opnieuw in een ryokan. Deze is wat groter en in dit dorp zijn er veel onsen, badhuizen van warmwaterbronnen.

Die avond eten we opnieuw in onze yukata massa’s eten en bezoeken we daarna een onsen.
De mannen en vrouwen zijn gescheiden omdat je naakt in het bad gaat.
Voor je in de onsen gaat moet je jezelf wassen, je doet dit door aan de rand een emmer water over jezelf te gieten. Je krijgt een mini handdoekje om je daarna af te drogen, maar die mag zeker niet in het water vallen. Deze leg je dan op je hoofd of langs de kant. Valt hij toch in het water mag je deze uitwringen naast het bad.

Nils heeft het 5min volgehouden, ik 10min. Na het bad waren we zo rood als een kreeft.
We hebben dan aan onze foto’s gewerkt en zijn gaan slapen. Morgen gaan we hopelijk aapjes zien die ook genieten van een onsen.

1. Nathalie Vanhorenbeeck:
    26 oktober 2016
    Dag Nils en Cath fijn dat jullie het zo goed hebben , ik heb geprobeerd met de gsm van Behzad via whats up te bellen maar het is niet gelukt , ik ga via Lars nog eens proberen .
    Dikke kussen en denk aan jullie lijn en al de bergen die jullie nog moeten beklimmen : 4000m hihi
  2. OMA:
    26 oktober 2016
    leuk, ik heb jullie reisweg gevolgd heel mooi tempels-offerande altaars - draken-mooie plafons al wandelend heb ik alles bekeken en....het commentaar erbij heb ik heel goed verstaan (grapje) drukke dagen zeker schatjes vergeet niet af en toe een rust pauze te nemen dikke zoen oma
  3. Ingrid Devillé:
    29 oktober 2016
    bonjour, mon petit cœur j'ai bien reçu ta belle carte et ce que tu m'as écrit m'a beaucoup touchée . Je t'envoye Beaucoup d'amour et de tendresse. Ta mam's