Op weg met Stray door Thailand

16 november 2016 - Chiang Mai, Thailand

dinsdag 15 nov
9u s’ Morgens: we stappen op een minibusje samen met onze gids Somburn en Eline.

We rijden naar Ayuthaya, een van de vorige hoofdsteden van het Thaïsche koninkrijk. Somburn legt ons in het kort de geschiedenis uit. We hebben onthouden: tempels waren een teken van de koninklijke macht, dus was de stad volgebouwd met tempels. Tijdens verschillende oorlogen met Birma, hadden de Birmezen een vreemde logica: Tempels zijn een teken van koninklijke macht, dus geen tempels = geen macht. Tijdens iedere aanval doen ze hun best om de tempels zo veel mogelijk te vernielen. De tempels werden steeds herbouwd, maar de koning was het beu en verhuisde zijn hoofdstad. Sindsdien zijn te tempels aan het aftakelen, ze zien o.a. extra af door overstromingen.

Het is een behoorlijk warme dag en Cath, Eline & ik besluiten om de “stad” per fiets te verkennen. Bovenaan ons lijstje staat de tempel met het Budhahoofd in de boom. De teleurstelling was af te lezen van onze 3 gezichten toen we het zagen. Bussen vol Chinese toeristen die een foto willen maken met een hoofd niet veel groter dan ons eigen hoofd. Eenmaal de Chinezen weg zijn, poseren we zelf ook even. We zijn er nu toch, kunnen we even goed een foto nemen.

Na deze tempel bezoeken we er nog een aantal, maar ze lijken allemaal enorm op elkaar, met slechts kleine verschillen. Bij iedere tempel zoeken we vooral de schaduw op, we hadden de warmte goed onderschat.

Bij de laatste tempel bekomen we even van de warmte voordat we terugkeren naar de fietsenverhuur. We eten iets op de markt om de hoek en stappen weer op de minibus. Next stop: Ayuthaya treinstation. Vannacht slapen we op een slaaptrein richting Chiang Mai en we hebben geluk: het is een splinternieuwe trein sinds 11 november. De bedden zijn zoals we gewoon zijn; maar jammer genoeg doen ze de lichten niet uit. Hoewel er een leeslampje is. Gelukkig zijn we voorbereid en hebben we onze slapamaskers mee. Kunnen we toch goed slapen.

woensdag 16 nov
We komen aan in Chiang Mai om 7u en het is meteen een andere sfeer als Bangkok. Nog steeds een stad maar geen metropool. De rode open taxi’s vervangen de tuk-tuks en hebben een vaste prijs. Oef we weten voor hoeveel we moeten afdingen.  (20 baht per persoon)

Het is echter nog steeds vroeg en we hebben zin in ontbijt. Helaas zijn de plaatsen met lokaal eten nog niet open. We eten dan maar een westers ontbijt.

Eline gaat in Chiang Mai naar de tempel Doi Suthep om 10 dagen te gaan mediteren. Dit houdt in dat ze enkel witte kleren mag dragen, niet mag spreken en enkel tot 11u mag eten.
Zij liever dan ik. We gaan samen met haar naar de plaatselijke markten op zoek naar witte kleren. Onze begeleider gidst ons van markt naar markt, na een hele tijd vinden we eindelijk witte kleren die wit genoeg zijn voor een tempel. We zijn echter doodmoe van de hitte en van de treinreis dat we gewoon naar het hotel willen om ons op te frissen.

Eens opgefrsit gaan we lekker eten, we eten Kao Soy, een lekkere soep met noedels.
Daarna nemen we een massage waar we weer helemaal fijn worden geknepen. S’Avonds gaan we naar de eetkraampjes en eten we alles wat we maar willen. Want Eline gaat 10 dagen vegetarisch eten krijgen.

donderdag 17 nov

Vandaag zetten we Eline af in Doi Suthep. We nemen de rode taxi naar boven en nemen afscheid van Eline, hopelijk komen we haar nog eens tegen.

De tempel is heel mooi en kleurrijk. Op de berg heb je ook een goed zicht op Chiang Mang en zie je pas hoe groot de stad is. In de tempel hangen er ook allemaal belletjes. Deze belletjes bevatten een wens en worden opgehangen in de tempel. 1 keer per jaar worden alle belletjes verzameld en hersmolten tot een boeddha.

Na de tempel willen we het wandelpad naar beneden nemen. Een hele toffe maar steile weg. We zijn heel blij dat we naar beneden wandelen en niet naar boven.
Onderweg komen we ook een meditatie plaats tegen waar het heel rustig is. Hier blijven we een tijdje rondhangen tot we merken dat de zon bijna onder gaat.
Het plan was om de berg af te lopen om dan een taxi te nemen naar het hotel. Uiteindelijk hebben we helemaal tot de binnenstad gewandeld. Pas daar hebben we een taxi genomen om naar de oude binnenstad te gaan. We hadden tenslotte afgesproken met Kenneth en Anneleen.

Met Kenneth en Anneleen gaan we samen iets drinken om bij te praten en om te bespreken of we iets samen kunnen doen. We besluiten om zaterdag een wandeling te doen naar een waterval en plaatselijke stam.

vrijdag 18 nov
Vandaag doen we iets actiefs in plaats van cultureel. We gaan ziplinen in de jungle! Tegen 12u worden we opgepikt en rijden we een tijdje door de jungle. (met de jeep door het oerwoud ... ;) )
Daar mogen we eindelijk tussen de bomen slingeren. We beginnen eerst met een rollercoaster door de bomen. Je wordt vastgemaakt aan de stang boven je en je krijgt een handvat om je aan vast te houden en Hop! Daar zwiep je tussen de bomen.

Doordat we de laatste groep zijn met maar 6 personen hebben we veel begeleiders. Dit maakt dat we ook heel snel kunnen ziplinen van boom tot boom. Het was superleuk en overtuigt ons om dit voor 2 dagen te doen in Pakse, Laos.

’s avonds hebben we opnieuw afgesproken met Kenneth en Anneleen, deze keer in een Belgisch restaurant van vrienden van hun. Het is super gezellig en we kunnen weer frikandel, vol-au-vent en belgisch bier eten en drinken! Die avond merken we hoeveel we dat gemist hebben.
We blijven de hele avond plakken en gaan een beetje met tegenzin naar huis, de volgende ochtend vertrekken we namelijk om 7u voor de wandeling.

zaterdag 19 nov

De geplande wandeling met Kenneth en Anneleen begint op tijd en maar goed ook! We blijven uiteindelijk een hele dag weg. En de “wandeling” was een hike op een steile berg. Helemaall niet voor beginners zoals ze hadden verkondig in hun brochure. Het heeft lang geduurd maar eenmaal boven hadden we een prachtig uitzicht. Voor de meiden had het daar mogen stoppen. Er was echter nog een tweede deel: terug naar beneden. Dat ging al gemakkelijker maar er kwam maar geen einde aan. We hebben ons wel goed geamuseerd en veel gebabbeld, maar we waren blij als we eindelijk terug waren.

Die avond gaan we opnieuw naar het Belgisch restaurant, we waren uitgenodigd voor de verjaardag van Malaai, de vrouw van Chris. Het was een grote barbecue met belgisch en thais eten. Eindelijk weer aardappelen op het menu!
Het is opnieuw heel gezellig en blijven langer plakken dan voorzien.

zondag 20 nov

Zondag blijft toevallig de trend behouden als rustdag. We doen lekker niks en gaan ’s avonds weer naar de avondmarkt. Kenneth en Anneleen zijn vertrokken naar hun volgende bestemming.

maandag 21 nov

Op onze laatste dag in Chiang Mai bezoeken we de verschillende lokale nijverheden.
Parasols – Zijde en edelstenen.

De parasols waren het interessants. Ze worden gemaakt van bamboo en papier gemaakt van mulberry. De parasols werden vroeger enkel gemaakt voor de monniken en voor speciale gelegenheden, vandaag worden ze gemaakt voor iedereen. Je hebt ze in allerlei kleuren  en maten, sommige zijn zelfs waterbestendig.

In de zijdefabriek konden we de zijderupsen zien en hoe ze een weefgetouw gebruiken. Maar we werden al snel de winkel binnen geloodsd om zijde hemden, sjaals, zakdoeken enzovoort te kopen.
Hetzelfde bij de edelstenen. Er loopt dan een verkoopster de hele tijd met je mee en kan je zelfs kortingen aanbieden. Het blijft de duur voor ons budget en we zijn niet echt voor zijde of edelstenen.

We beslissen om eens buiten het oude stadsgedeelte te gaan rondneuzen en het is dag en nacht verschil. We zijn precies in een volledige andere stad. Hoge gebouwen, veel meer toeristen, restaurants en cafés met ladyboys. Er is ook een kelder met lokale kunstenaars, maar ze hebben precies allemaal op dezelfde school gezeten, er zijn maar een paar originele artiesten bij.

dinsdag 22 nov

We verlaten Chiang Mai en vertrekken met een nieuwe groep naar Chang Rai. Het zijn allemaal Britten: Kelly en Callum, Remy en Matt.

Chian Rai is bekend om zijn witte tempel en gouden toilet. Een gouden toilet klinkt al raar, maar de binnenkant van de witte tempel is ook bizar. Een thaise artiest wou de mooiste tempel ter wereld maken en meteen de glorie laten zien van moderne boedhistische kunst. Hij hoopt dat het project klaar is in 2060-2090. Hij wil ook de enige kunstenaar zijn die volledig vrij is zijn werk, daarom weigert hij donaties van de overheid of andere instanties.

Traditionele boedschistische kunst werd beïnvloed door verschillende landen zoals India, Sri Lanka, maar ook door stedenn als Ayatthuya en Chiang Saen. Zijn kunst wordt beïnvloed door de hedendaagse wereld. Als je binnenkomt zie je boeddha zitten aan de andere kant van de zaal. Op de muur achter ons is er een groot monster, Mara. Het stelt het laastste confict voor die boeddha had voor hij verlichting vond. Het ziet er traditioneel uit, maar as je In de mond van het monster kijkt, zie je allemaal pop culture figuren terug: Minions, toothless, matrix, starwars, superman, WTC torens van 9/11, ... Crazy stuff.
In de ogen van de Mara zitten George Bush en Osama Bin Laden. Hij heeft deze erbij gezet om mensen te laten stil staan dat onze wereld wordt vernietigd door hebzucht en wapens. Vooral door deze twee personen zijn er veel onschuldigen gestorven.  De superhelden heeft hij getekend omdat hij de mensen eraan wilt herinneren dat er in het echte leven geen superhelden zijn.

Naast het klimaat zijn ook de mensen ziek aan het worden. We verliezen onze morele waarden. Daarom begin je de tempel in de hel en wanneer je de brug over bent ben je in de hemel. Wanneer je de tempel uitwandelt voel je dat je demonen hebt achter gelaten. Ik weet dit allemaal pas achteraf, dus deze zielreiniging heb ik niet meegemaakt. Jammer het zou waarschijnlijk deugd hebben gedaan.

De andere thaise tempels zijn van goud, hij heeft wit gekozen omdat deze kleur niet aan hebzucht doet denken.

Het toilet is echter wel van goud, hiervoor heb ik geen reden gevonden of gehoord :p
Het gouden toilet  heeft veel versieringen, met in het midden een standbeeld van een jongen op een vis. Manneken Pis zou er jaloers op worden.

Dan is het tijd om de grens over te stelen. Eens we de Mekong rivier oversteken zijn we in Laos. Daar blijven we overnachten en eten we langs de rivier. Aan de overkant zien we Thailand liggen.

Goodbye Thailand, Saibaidee Laos!