Cambodia - Kingdom of Wonders

11 december 2016 - Siem Reap, Cambodja

zondag 11 dec
Bye Laos, Sosodai Cambodia!

We verlaten het rustige eiland, gaan de grens over naar het hete Cambodia en rijden naar de drukke stad Siem Reap.  We kunnen wat rondhangen bij het zwembad en ‘s avonds bezoeken we het circus.
Dit circus was heel tof en zelfs grappig. De artiesten zijn kansarme jongeren die via dit project een opleiding krijgen en nadien de wereld rond reisen of deel gaan uitmaken van andere circussen. Ze voorzien ook gewone opleidingen en andere kunstzinnige opleidingen in de omgeving. We beginnen te merken dat kunst, cultuur en ethnische identiteit heel belangrijk is voor de Cambodianen. Door de uitroeiing van alles wat cultureel en intelectueel is door de Khmer Rouge, hebben ze zich vastgehouden aan het laatste beetje culturele erfgoed dat er nog overbleef. Beetje bij beetje breiden ze het verder uit met oude kunstvormen die ze herontdekken aan de hand van beelden en geschriften.

We hebben de show ‘Same Same, But Different’ gezien. Via het circus laten ze zien hoe Cambodianen en Barangs (westerlingen) met elkaar omgaan en wat de verschillen zijn.
Zo heb je de bijvoorbeeld de reactie op regen: Barangs gaan schuilen, de Cambodianen vieren feest.
Of het leven van vissers, dit laten ze zien door diabolo’s, de diabolo’s zijn de vissen en de vissers vangen deze telkens opnieuw. De barangs zijn te herkennen aan de witte maskers.
Op een gegeven moment wordt het zelfs emotioneel als er twee meisjes een keuze moeten maken tussen traditie en modernisering. Dit uit zich bij vrouwen vooral in hun kleding.
Het was een hele fijne avond en hebben er zeker van genoten. We gaan wel vroeg slapen, want we willen de zonsopgang zien in Angkor Wat.

maandag 12 dec
Siem Reap – Angkor Wat

We staan om 4u ’s ochtends op om vanaf een tempel op een berg naar de zonsopgang over Angkor Wat te kijken. Eerst kopen we onze tickets voor de tempels en rijden dan naar de berg.
We komen aan op de berg om 5u, het is nog drie kwartier wachten tot de zon opkomt.
Nils en ik snugglen bij elkaar en slapen nog een beetje.
Jammer genoeg ziet het er bewolkt uit en zien we weinig van de zonsopgang. Het was wel nog steeds mooi om te zien. We bekijken de tempel op de berg en besluiten te gaan ontbijten.
Onze tour in Angkor Wat begint om 8u.

De tempels zijn heel mooi, de mooiste vind ik met de bomen die de tempel hebben overgenomen.
Je verwacht bijna een hele jungle, maar het zijn hier en daar immense bomen. Aan iedere boom hangt hetzelfde dilemma vast: weg halen of de boom zijn gang laten gaan totdat een deel van de tempel verwoest wordt, de bomen zijn namelijk niet echt sterk. Jammer genoeg is het meestal de tweede optie, want deze levert meer financële steun op.

dinsdag 13 dec
De volgende stopplaats na Siem Reap is een homestay in een dorp bij Battambang. Onderweg naar de homestay heeft Stray nog een fijne verrassing voor ons in petto: een ritje op een bamboe trein!

Trein is een groot woord, Cath vindt het eerder een vliegend tapijt. De “treinen” bestaan uit 2 wielassen met een bamboe vloer met 4 kussentjes erop. Bovenop de achterste wielas staat een benzinemotor gemonteerd. Het toerental werd opgedreven, de aandrijfriem werd manueel aangetrokken en weg waren wij. Vetrokken voor een hobbelig rit van 15 minuten!

Een fijn voorbeeld van vindingrijkheid. Treinen zijn er voorlopig niet meer door de vernielde sporen overal. Deze locals hebben dan toch een manier gevonden om makkelijker transport naar hun dorpen te krijgen.

Aan het einde van onze rit komen we toe in een geïmprovisseerd stationnetje. Nog voor we tot stilstand komen, worden we al omsingeld door kindjes die armbandjes proberen te verkopen. Jammer genoeg is dit een rode draad door Cambodia. Kinderen moeten op straat armbandjes verkopen ipv naar school te gaan. Of om niet langs te gaan of te helpen in weeshuizen. De kinderen worden uitgebuit om geld af te troggelen van toeristen voor die ‘arme’ kindjes. De meeste zijn ook geen wees. Overal komen we ook de boodschap tegen om niets van deze kindjes te kopen. Alleen op deze manier kan er verandering komen.

Terug naar ons stationnetje! Onze gids neemt ons mee naar rare bakstenen iglo’s. De iglo’s zijn ovens om bakstenen te bakken. Hij vertelt het proces in grote lijnen en deelt ook een fijn weetje met ons. De meeste Cambodianen hebben grote vazen staan bij hun huizen. Deze vullen zich met regenwater tijdens het regenseizoen en is hun, vaak enige, bron van water tijdens het droge seizoen. Maar er is ook een andere optie. Mensen met kleihoudend grond kunnen aan de kleine fabriekjes vragen om een waterput te graven voor een kleine som. De klei wordt dan gebruikt om bakstenen mee te maken.

Na onze kleine rondleiding nemen we het “vliegende tapijt” terug naar ons startpunt en stappen we weer op de bus richting de homestay.

woensdag 14 dec
Na 10u rijden over wegen met putten (HipHop Roads: because you go hip- hop, hippity hop and you don’t stop.) https://www.youtube.com/watch?v=K2MgZl0ZmFI
komen we eindelijk aan Sihanoukville. Dit is een drukke badplaats maar er is eindelijk wat wind om af te koelen. We besluiten om hier af te stappen en naar het eiland Koh Rohm Saloum te gaan, een rustig eiland om te chillen.

donderdag 15 dec – zondag 18 dec
Met de speedboot gaan we naar het eilandje en zoeken naar een leuke slaapplaats. Het wordt een hostel dat uitkijkt op de zee. Het heeft twee verdiepen en lijkt op een grote stal. De komende dagen worden we wakker en gaan we slapen met het geluid van de golven. Heerlijk.
Speciaal voor dit eiland hebben we boeken gekocht om deze op het strand te lezen. Uiteindelijk lees ik mijn en Nils zijn boek uit. Nils is niet aan zijn boek begonnen. :p
Er is wifi op het eiland dus Nils vindt leukere dingen om te doen.

De laatste dag varen we terug met de speedboot en heeft onze travelbuddy van Ierland schrik.
Er zijn (volgens haar) te veel mensen op de boot. Ze doet haar reddingsvest aan en houdt Nils de hele tijd stevig vast. De speedboot was nogal een ervaring omdat deze hevige house-muziek had opgezet en we deinden mee op de muziek door de golven. (bounk-bounk muziek) Het grappige was dat we ook een remix kregen van Titanic. Niet echt leuk voor onze travelbuddy die al doodsbang is, wel leuk voor ons.

We komen veilig aan, enkel Nils heeft een blauwe handafdruk op zijn arm. We voegen ons weer met de Stray bus en de volgende dag vertrekken we naar Kampot.

maandag 19 dec
Kampot staat bekend om zijn peper. (Nooit van Kampot peper gehoord, maar alé.)
De fransen hebben tijdens hun kolonie jaren hier peper en zout boerderijen opgestart, vandaag blijven er enkelen nog over.
De peper boerderij die wij bezoeken is van een Frans-Belgisch koppel, helaas zijn ze er niet. Zij zijn thuis voor de feestdagen. We leren heel wat bij over peper en mogen ook de verschillende peper bolletjes proeven.

Daarna bezoeken we de zoutvelden, maar deze zijn nog leeg. Doordat het droogseizoen nog niet echt droog is geweest. Normaal kunnen ze al begin november beginnen, Klimaat verandering is overal!

’S avonds nemen we een klein bootje om de zonsondergang te zien, maar het is bewolkt en het begint te regenen. De zoutvelden zullen weer opnieuw moeten wachten.
Zo snel als het begon, stopt het ook met regenen. Gelukkig want we kwamen ook om vuurvliegjes te zien. Deze komen ook enkel tevoorshcijn als het droog is. Na een tijdje zoeken vinden we eindelijk een boom waar ze zitten verstopt. Het lijken wel knipperende witte kerstlichtjes! Heel fijn om te zien. De gids kan er eentje vangen en we kunnen het van dichterbij bekijken. Gaat best moeilijk want het is donker en we hebben krijgen enkel licht van het beestje.

Na een leuke dag gaan we naar bed, de volgende dag gaan we naar Rabbit Island.

dinsdag 20 dec

Konijneneiland noemt zo door de vorm van het eiland:Wij zien het niet.

Weer een zalig dagje niks doen en gewoon genieten van het weer en de zee. Morgen bezoeken we namelijk de grootste killing fields van Cambodia en de beruchte S21 gevangenis. Geen leuk deel van de reis, maar wel belangrijk.
Het eiland wordt pas echt boeiend als het donker is. De uitbaters doen dan alle generatoren uit en wordt het pikkedonker. Dan zie je ze: lichtgevende plankton! Wanneer er beweging is in het water, dan geven ze licht. Dit maakt dat je bijna magisch water hebt als je er door heen stapt of zwemt. Ik heb me hiermee een uur mee kunnen amuseren. :)

1. OMA:
    8 januari 2017
    mooie beschrijving van Cambodia Catherine, ik geniet ervan Angkor is heel mooi de tempels geweldig. De fotos van het vliegend tapijt daar had ik ook graag opgezeten. dk voor de goede uitleg van jullie prachtige reis. Ik mis jullie en moet jullie stuk taart nu maar zelf oppeten. Ne knuffel voor beiden oma